I en verden, hvor kunstig intelligens (AI) bliver mere og mere integreret i vores hverdag, ønsker vi at give eleverne mulighed for at udforske og forstå teknologien på en måde, der styrker både deres faglige og personlige udvikling. Vores mål er ikke at overlade læringen til maskinerne, men derimod at give eleverne de nødvendige redskaber til at navigere i en verden, hvor teknologi og menneskelighed går hånd i hånd.
Vi vil gerne åbne dørene for de mange muligheder, som AI kan tilbyde. Teknologi som AI kan være en støtte i læringsprocessen – ikke som erstatning for den menneskelige indsats, men som en måde at skabe mere plads til fordybelse og kreativ udfoldelse. På den måde kan vi hjælpe eleverne til at opnå større selvtillid, et bredere fagligt fundament og bedre digitale kompetencer.
Vi ser digital dannelse som en naturlig del af det at blive rustet til fremtiden. AI er en teknologi, der kommer til at påvirke mange aspekter af samfundet, og derfor mener vi, at det er vigtigt, at vores elever lærer at bruge den reflekteret og etisk. Når vi introducerer AI i undervisningen, gør vi det med fokus på at udvikle elevernes kritiske sans og deres evne til at tage stilling til teknologiens styrker og begrænsninger.
Ved at bruge AI som et redskab i klasselokalet kan eleverne f.eks lære at finde information hurtigt, analysere data og modtage feedback på deres arbejde. Men lige så vigtigt lærer de også, hvornår de selv bør tage styringen og ikke lade teknologien gøre arbejdet for dem. På den måde bliver AI en del af elevernes digitale dannelse, hvor de lærer at se mulighederne uden at lade sig styre af teknologien.
Tid til det kreative og det menneskelige
En af de største fordele ved at bruge AI som støtte i undervisningen er, at teknologien kan hjælpe med at lette nogle af de mere rutineprægede opgaver. Eksempelvis kan AI hjælpe eleverne med at strukturere deres viden, få overblik over komplekse emner og modtage forslag til forbedringer i skriveprocessen. Det betyder, at eleverne kan bruge mindre tid på det tekniske og mere tid på det kreative og menneskelige.
Vi ønsker, at eleverne oplever, at AI kan frigive tid til ting, såsom at udforske, samarbejde, diskutere og eksperimentere. Teknologien kan altså skabe rum for de sociale og kreative læringsprocesser, som vi vægter højt. Vi ønsker at lade AI være en støtte, så vi kan bruge tiden på de oplevelser og erfaringer, der udvikler elevernes sociale og kreative færdigheder.
Selvtillid og selvstændig sparring
At bruge AI i undervisningen giver eleverne mulighed for at få løbende feedback, og det kan være med til at opbygge deres selvtillid. Når de f.eks arbejder på en opgave, kan AI fungere som en sparringspartner, der giver forslag og feedback på deres arbejde. Dette skaber en selvstændighed i læringsprocessen, hvor eleverne får mod på at prøve nye ting, rette deres fejl og tage ansvar for deres egne opgaver. De lærer, at AI kan være et redskab til at udforske og udvikle deres egne idéer uden at overtage deres arbejde.
Det er vigtigt for os, at AI bruges som en støtte og ikke som en erstatning. Eleverne bliver derfor opfordret til selv at analysere og bearbejde den feedback, de får. Dette betyder, at de lærer at se teknologien som en ressource, de kan drage nytte af, samtidig med at de bevarer ejerskabet over deres egen læring.
Fremtidens kompetencer og et reflekteret forhold til teknologi
Vi ser kunstig intelligens som en mulighed for at klæde eleverne på til fremtidens krav. Teknologien kan hjælpe med at udvikle de kompetencer, der bliver stadig vigtigere i en digitaliseret verden: kritisk tænkning, kreativ problemløsning og ansvarlig omgang med teknologi. Ved at give eleverne redskaberne til at forstå og bruge AI på en reflekteret måde, håber vi at forberede dem på en fremtid, hvor teknologiforståelse og etisk stillingtagen vil være vigtige elementer i deres liv.
Vores tilgang til AI i undervisningen handler om at skabe balance. Vi ønsker at ruste eleverne til en verden, hvor teknologien er en del af hverdagen, og vi ønsker, at de lærer at bruge den med omtanke. Gennem AI får eleverne mulighed for at lære mere, udforske dybere og få tid til det, der virkelig skaber værdi – det menneskelige møde, det kreative udtryk og det fællesskab, som skolen handler om.