HJÆLP! Børns læseglæde falder…

Forskning viser, at børns læseglæde daler med alderen

Undersøgelser viser, at børns læseglæde daler med alderen.

I en undersøgelse fra 2022 fra Undervisningsministeriet svarede 62 % af børn i 5. klasse, at de gerne læser, mens kun 42 % af børn i 9. klasse sagde det samme.

Forældre spiller en central rolle

Forældre spiller en central rolle i at styrke deres børns læseglæde.

Forskning viser, at børn, der har forældre, der læser højt for dem og taler med dem om litteratur, er mere tilbøjelige til at blive gode læsere.

Animationsfilmen giver forældre inspiration

Animationsfilmen “Den vigtige læsestund” er skabt for at inspirere forældre til at styrke deres børns læseglæde.

Filmen giver forældre 10 konkrete greb til, hvordan de kan skabe hyggelige og inspirerende læsestunder i hjemmet. Se filmen her:

10 tips til at styrke dit barns læseglæde

1. Læs højt for dit barn

Læs højt for dit barn, også når barnet godt kan læse selv. Højtlæsning er en fantastisk måde at introducere dit barn for nye historier og ordforråd.

2. Vær et forbillede

Lad dit barn se dig læse. Børn gør, som voksne, så vis dit barn, at du nyder at læse.

3. Gør bøger tilgængelige

Sørg for, at der er bøger tilgængelige i hjemmet. Børn er mere tilbøjelige til at læse, hvis de har nem adgang til bøger.

4. Find bøger, der passer til dit barn

Vælg bøger, der passer til dit barns interesser og aldersniveau.

5. Tal om bøgerne

Tal med dit barn om de bøger, I læser sammen. Spørg, hvad barnet synes om bogen, og hvad det har lært af den.

6. Leg med litteraturen

Gør litteraturen levende ved at lege med den. I kan for eksempel lege, at I er karaktererne i bogen eller at I er med til at skabe historien.

7. Skab en læsetradition

Gør læsning til en hyggelig og fast tradition i hjemmet.

8. Besøg biblioteket

Tag dit barn med på biblioteket, så det kan låne bøger og møde andre børn, der elsker at læse.

9. Brug lydbøger

Lydbøger er en god måde at introducere dit barn for nye historier, hvis det ikke er så begejstret for at læse selv.

10. Find inspiration

Snak med andre forældre om, hvordan de styrker deres børns læseglæde. Du kan også finde inspiration på biblioteket, i børnehaven eller på skolen.

Animationsfilmen “Den vigtige læsestund” er et vigtigt initiativ, der kan hjælpe forældre til at styrke deres børns læseglæde.

Filmen er en god kilde til inspiration og konkrete tips til, hvordan man kan skabe hyggelige og inspirerende læsestunder i hjemmet.

Tilbage til oversigten