Om Friskolen

Velkommen til Friskolen Skallerup

Kære ny familie på Friskolen Skallerup

 

Bestyrelsen er glade for at kunne byde jer velkomne på Friskolen Skallerup, hvad enten I nu har børn i vuggestuen, i børnehaven eller på skolen. 

I er en del af et hus, som både inden- og udenfor matriklen, består af et stærkt fællesskab, der vægter deltagelse, inddragelse og social trivsel højt. For at sikre fælles fodslag og en god tid på Friskolen Skallerup, præsenterer vi herunder en række forventninger til jer. 

 

Arrangementer som man deltager man i: 

  • De sociale arrangementer såsom skolefest, lysfest, sommerfest i SøLøVen mv.
  • De pædagogiske arrangementer såsom forældremøder, storforældremøder, SHS-samtaler, åben skole mv. 
  • De praktiske arrangementer såsom arbejdsdage og klassernes opgaver i forbindelse med øvrige arrangementer.

 

Daglige regler på skolens område: 

  •  For sikkerhedens skyld bakker alle sin bil i båsene på husets p-pladser. 
  •  Ingen biler må stå i tomgang under aflevering. 
  • Aflevering foran Børges Passage er ikke tilladt
  • Huset er frit for udesko og udestøvler.

 

For at sikre en god dagligdag for både børn og personale er det en god ide, at man ugentligt tjekker intranettet og forholder sig til de ting, der vedrører ens barn.

 

Nye familier vil inden for den første tid i huset blive kontaktet af et medlem af bestyrelsen for at sikre, at starten bliver så god som overhovedet muligt. 

Har I eventuelle spørgsmål til ovenstående, er I altid velkomne til at kontakte skolen.

 

Venlige hilsner 

Bestyrelsen, Friskolen Skallerup

Maj 2025

Forventningsfolder på Friskolen Skallerup

 

Forord

I denne folder kan du læse om forventninger til forældre, medarbejdere og børn på Friskolen Skallerup. Folderen er godkendt af skolebestyrelsen på Friskolen Skallerup og præsenteret for elevråd og medarbejdere. Forventningerne skal betragtes som nødvendige forudsætninger for skolens virksomhed . Med andre ord: de handlinger, vi hver især forpligter os på at gøre, mens vi er elev, medarbejder eller har børn på skolen. Forventningerne er ikke neutrale, men bygger på Friskolen Skallerups forestilling om ’den gode skolegang’.

 

Når du har læst forventningerne, ved du, hvad dit barn er rundet af, når det går ud af friskolen, og hvad du som forælder har købt ind på.

 

  • Vi ønsker med Friskolen Skallerup at være det hus, der har til opgave at samle børn og voksne i et forpligtende og stimulerende fællesskab omkring undervisningen, stamholdene og skolen. 
  • Vi ønsker med Friskolen Skallerup, at aktiv deltagelse i temabaseret undervisning af såvel børn, ansatte som forældre baner vejen for et godt samarbejde omkring skolegangen og sikrer sammenhæng, motivation, relevans og mening i børnenes hverdag.
  • Vi ønsker med Friskolen Skallerup at give friskolens elever en skolegang, der gennem temaer, emner, projekter og produkter udført gennem varierende arbejdsformer udvikler såvel personlig, social og kulturel dannelse og handlekompetence som faglige færdigheder. Heri skal friskolens værdigrundlag for alvor komme til udtryk.
  • Vi ønsker med Friskolen Skallerup at drive skolevirksomhed, der respekterer den betydning, skolen har for børnenes trivsel og livskvalitet, både nu og på sigt, og som relaterer til barnets placering i familien, friskolefællesskabet og det lokale og globale samfund.

 

I tillæg til denne forventningsskrivelse, bør man orientere sig i Friskolens Forældrehåndbog.

 

 God læsning! 

Med venlig hilsen Friskolen Skallerup.

 




 

Forventninger

Vi forventer, at alle – forældre, børn og ansatte – bakker op om friskolens fællesskab. 

Et fællesskab, hvori: 

  • børnene sikres et trygt, tillidsfuldt og godt skoleliv med fokus på relationers betydning
  • børnene får en solid varieret, meningsfyldt temabaseret undervisning med mulighed for at gøre godt
  • alle oplever at blive lyttet til og taget alvorligt og har lyst til at tale i trygge fællesskaber
  • alle har mulighed for at være den bedste version af sig selv

 

Forventninger til skolen

  • at der på hjemmesiden er en kalender over årets aktiviteter
  • at skolen indkalder til arrangementer i god tid
  • at skolen har tæt kontakt mellem skole og hjem dels på mail og dels ved fysiske møder
  • at skolen løbende opdaterer sin hjemmeside, så relevante formalia, nyhedsbreve, årsplaner, skemaer og pædagogiske retningslinjer ligger tilgængelige
  • at skolen har en formuleret beredskabsplan i tilfælde af alvorlige kriser, en sorgplan samt en antimobbestrategi
  • at skolen har en formuleret skærmpolitik om brug af skærm i og uden for undervisning 
  • at skolen har formuleret medarbejdernes kerneopgaver samt funktionsbeskrivelser
  • at skolen løbende og struktureret arbejder med sit psykiske og fysiske arbejdsmiljø for såvel ansatte som elever (undervisningsmiljøvurdering og arbejdsmiljøvurdering)
  • at skolen løbende og struktureret arbejder med at sikre skolens økonomiske og faglige drift og herunder naturligvis udvikling, videreudvikling og forfinelse af nye og eksisterende fokuspunkter (vi kalder dem Strømpile) 

 

Forventninger til medarbejdere

Det forventes af friskolens undervisere, at de

  • leverer en velforberedt temabaseret undervisning til eleverne
  • underviser differentieret, dvs. planlægger temabaseret undervisning under hensyntagen til den konkrete elevgruppes faglige niveauer, interesser, sociale kompetencer, evner til selvstændigt arbejde, læringsstile etc.
  • underviser erfaringsbaseret, med udsyn til elevernes erfaringsverden og integrerer teori og praksis
  • arbejder i en vekselvirkning mellem forskellige organiseringsformer og metoder, fx projektarbejde, holdundervisning, individuelt og gruppearbejde
  • arbejder temabaseret og med fokus på udeundervisning og ekskursioner, besøg på skolen i sammen med lokalsamfundet, når det giver mening
  • gennem hele skolegangen inddrager og fagligt belyser aktuelle kulturelle og samfundsmæssige problematikker og begivenheder
  • tage kontakt til forældrene, i fald eleverne ikke forbereder sig

 

Alle voksne må desuden forventes at

  • se det enkelte barn og tilkendegive deres interesse for og anerkendelse af de enkelte børn
  • tale ordentligt til børnene
  • italesætte, handle efter og respekterer børnenes forskelligheder, såvel over for det enkelte barn som over for børnegruppen
  • være aktive rollemodeller, dvs. bevidst om sin adfærds betydning for de strategier, børnene indlærer i deres sociale ageren, indbyrdes tolerance og konflikthåndtering
  • give sig tid til at tale med forældrene om børnene og deres evt. udfordringer
  • tage kontakt til forældrene ved mistanke om mistrivsel
  • tage konkrete initiativer til afhjælpning af de udfordringer, eleverne kan have i dagligdagen
  • behandle alle børn ens ved at behandle dem forskelligt
  • i videst muligt omfang at se bag om barnets adfærd
  • samarbejder om børnenes undervisning og trivsel for at sikre den bedste og tryggeste overgang ved skift i SøLøVen, SFO, Mælkevejen, Karlsvognen og Nordlys
  • kender til de principper, politikker, retningslinjer osv., som hører til huset
  • arbejder for at synliggøre den røde tråd gennem hele huset

 

Forventninger til forældrene

Vi forventer af forældrene, at de:

  • aktivt og positivt bidrager til god trivsel og åbne relationer på hhv. barnets stamhold og årgang og hele friskolen
  • samarbejder loyalt med skolen og hinanden og er parate til at vurdere eventuelle konfliktsituationer fra flere sider. I praksis at søge at overholde skolens nedskrevne principper for Skallerupsproget
  • gennem hele skolegangen deltager i møder og arrangementer på skolen, hvortil der er mødepligt, dvs. skole/hjem-samtaler, forældremøder, storforældremøde, generalforsamling, forældrearbejdsdage o. lign.
  • holder sig orienteret om den løbende information fra skolen i form af ugebreve og skolens hjemmeside
  • respekterer den enkelte ansattes rammer for samarbejde, fx hvornår og hvordan der helst tages imod henvendelser
  • samarbejder respektfuldt med skolens ansatte og henvender sig til dem, når problemer eller tvivlsspørgsmål opstår
  • engagerer sig i deres børns klasser for derigennem at medvirke til at skabe ”det gode skolemiljø”
  • taler konstruktivt om elever og lærere i hjemmet
  • betaler skolepenge eller lejrskole-/skolerejsebidrag til tiden 
  • informerer skolen, hvis skolepenge ikke kan betales til tiden, så afstemt afdragsordning kan iværksættes
  • tager ansvar for, at børnene møder udhvilet til tiden, laver lektier, har madpakke samt idrætstøj med og iført til årstiden afstemt påklædning
  • sørger for, at eleven medbringer egen chromebook i løbet af 7. årgang – meget gerne i forbindelse med konfirmationen. Man er velkommen til at spørge skolen til råds om velegnede modeller. Høretelefoner medbringes også meget gerne
  • informerer skolen og evt. forældregruppen, i fald barnet ikke er i trivsel på skolen eller derhjemme
  • informerer skolen, i fald der sker væsentlige forandringer på hjemmeforandringer, fx skilsmisse, sygdom eller dødsfald
  • tager ansvar for at vedligeholde den fødselsdagsordning, der aftales i den enkelte klasse
  • etablerer og håndhæver en fælles rusmiddelholdning som del af forældrekredsens emner i 7. kl. og reviderer den årligt frem mod afslutning af 9. kl.
  • etablerer en ulykkesforsikring for deres børn, idet skolen, som også kommunale skoler og institutioner, ikke kan tegne en ulykkesforsikring for sine elever. I modsat fald hæfter forældre/værge for evt. udgifter
  • at indgå i konstruktiv dialog med skolens medarbejdere, jvf. Skallerupsproget (
  • overholder parkeringsreglerne: bakker ind i en bås, når der afleveres, så vi ikke har en “kiss and goodbye-plads” foran Børges Passage eller cykelskurene

 

Forventninger til børnene

Det forventes af børnene:

  • at de opfører sig respektfuldt over for andre børn og skolens ansatte
  • at de øver sig i ikke-krænkende sprogbrug, hos os kaldet Skallerupsprog                               (Principper for Skallerup-sproget – mellem alle former for relationer
  • at de tager aktivt og positivt del i undervisningen og lærer at kende til egen rolle i det
  • at de holder orden i garderobe-områderne og klasselokalerne
  • at de udfører deres dukse- og rengøringsopgaver 
  • at de møder veludhvilede og velforberedte til undervisningen til tiden
  • at de afstår fra enhver form for mobning, herunder nedsættende formuleringer på fx sociale medier, og til enhver tid udviser et fælles ansvar for at gribe ind, i fald mobning eller respektløs adfærd måtte forekomme, herunder at sørge for at underrette de voksne
  • at de respekterer friskolens regler og lever op til friskolens værdigrundlag
  • at de ikke forlader friskolen inden for skoletid
  • at medbringe opladt pc/chromebook (fra 7. årgang med sin egen efter aftale med lærerteamet)

 

Har du i øvrigt tilføjelser, forslag eller rettelser, er du til enhver tid velkommen til at henvende dig til forældrebestyrelsen. Forventningsfolderen er et arbejdsdokument, der kan revideres, når det skønnes relevant.

Håndbog for friskoleforældre

 

Velkommen som forældre til et barn på Friskolen Skallerup.

I har valgt at lade jeres barn indskrive på Friskolen Skallerup forhåbentlig på baggrund af en god samtale, et kig på vores hjemmeside og intra og med en rigtig god fornemmelse for, hvad det kommer til at betyde for jer som familie.

 

Vi gør os umage for at undgå situationer, hvor man skal gætte sig til, hvordan man skal forholde sig til dette og hint. Umiddelbart kan der i en travl hverdag godt opstå situationer, hvor der går “plejer” i den. Det er ikke af ond vilje, men når dagligdagen kører, og snuden er i sporet i arbejdet med at drive god skole, kan der ske forglemmelser.

 

For at hjælpe jer til at navigere i vores dagligdag, har vi derfor udarbejdet denne friskoleforældrehåndbog til jer. I den håber vi, at I får mulighed for at finde svar på en del af de spørgsmål, der må dukke op hen ad vejen, og som vi ikke lige fik talt om på vort første møde. Hvis svaret ikke er at finde her, er I altid velkomne til at ringe til os på 43584099 eller sende os en mail på bm@friskolenskallerup.dk – så hjælper vi jer gerne.

 

Hjemmesiden og Intra

 

På vores hjemmeside finder I de overordnede beskrivelser om Friskolen Skallerup – vuggestue, børnehave, skole, SFO og klub. Vi gør vort bedste for at holde den opdateret. Forældrene kan orientere sig om alt det, de ikke hører børnene fortælle derhjemme, fordi børn er børn, eller fordi der er så mange voksenord bag den dagligdag, de er en del af, som de hverken kan eller skal kunne sætte ord på.

 

På hjemmesiden finder I ligeledes en vej til Intra. Der er lidt forskel på, hvad man som forældre kan hente af information, men på Mælkevejen og Karlsvognen vil man som forældre mindst en gang om ugen kunne gå ind og orientere sig og blive opdateret på  

 

Det er et delvist åbent system, og derfor er der heller ikke personfølsomme oplysninger derinde. Der er fx ikke klasselister, som man måske som forældre kunne få brug for, hvis man skal i kontakt med de andre forældre på skolen. De kan hentes i fysisk form inde på friskolens kontor. Intra er delt op i de forskellige børnegrupper, således at der er én til hhv. Mælkevejen, Karlsvognen og Nordlys i skoledelen og én til hhv. SFO/klub og børnehaven/vuggestuen. På intra er der en kalender med skolens vigtigste begivenheder. Den bliver løbende opdateret. Principielt ønsker vi ikke at ændre på datoer, men der kan opstå en uventet situation, som kræver en udsættelse. Vi vil rigtigt gerne have flest muligt med til vore arrangementer, så hold jer gerne opdateret på kalenderen. Hvert år inden sommerferien kommer det kommende skoleårs kalender også med hjem i papirform.

 

På intra er startsiden således indrettet, at der står nogle oplysninger om det pågældende stamhold (altså Mælkevejen, Karlsvognen og Nordlys). Dernæst er der en opslagstavle til det pågældende stamhold. Længere nede kommer der en side, som hedder Fælles information. På denne side ligger alt det, der er gældende for alle friskolens hjem. Her er det altså også vigtigt at komme forbi. På intras startside ligger der desuden nogle faner, man kan klikke sig ind på. Her kan man finde de øvrige nyheder, som ligeledes er vigtige for det enkelte stamhold. Det kunne fx være et skema, arbejdsplaner (som vi kalder vores lektier), nyhedsbrev og temaplan. Under temaplan kan man holde sig opdateret på, hvad vi arbejder med lige nu. Det kan være svært at gennemskue temabaseret undervisning, så derfor kan det være en god idé at lade sig guide i den henseende. På den måde kan man lettere spørge ind til sit barns skoledag. Vi ønsker, at I som forældre mindst en gang om ugen tjekker intra, og nogle gange vil der også være dag-til-dag-opslag, hvis vi bliver lidt spontane. Andre gange kan I opleve, at der ikke sker så meget.

 

Kalenderen indeholder mangt og meget. Kalenderen kommer med hjem til jer i skoletasken sidste skoledag inden sommerferien i papirversion. Den er til køleskabet eller skuffen. Der er også en kalender på intra. Den bliver løbende holdt opdateret, men der vil sjældent være ændringer, da vi bestræber os på ikke at ændre på datoer for arrangementer. Vi sætter vore arrangementer højt og ønsker deltagelse af flest mulige, og derfor vil vi gerne holde fast i datoerne. Vi ønsker, at der som udgangspunkt altid kommer mindst en repræsentant pr. familie til vore arrangementer. Her følger en forklaring på de aktiviteter, der fast står deri. 

 

Første skoledag – vi møder ind til fælles morgensamling. Ved godt vejr er det i skolegården. Vi følger Hjørring Kommunes ferieplan, og I vil også kunne finde den på vores hjemmeside. Man følger sit stamhold med normale ringetider første skoledag.

 

Stranddag – hele skolen tager på stranddag sammen. Datoen er kun vejledende. Vi tager afsted, når vejret er til det, for det er en dag, der skal indeholde samvær, nærvær og hygge med nogle konkurrencer på tværs af årgangene. Derfor er det ikke sjovt i regnvejr.

 

Åben skole – man må altid komme på besøg hos os uanset årsag, men ca. en gang om måneden har vi det, vi kalder for åben skole, hvor du har mulighed for at følge dit barn gennem dele af eller hele skoledagen. Det er ikke sikkert, der er tid til at tale med dit barns lærer, men det vigtigste med dagen er også, at du får indblik i dit barns skoledag. Du følger simpelthen bare dit barn rundt til undervisning og måske frikvarter, eller også kan du i frikvarteret få talt med nogle af de andre forældre, der også er på besøg.

 

Forældremøde – dit barns lærere vil indkalde til det årlige forældremøde, som ligger i starten af skoleåret. Alle forældre på dit barns stamhold bliver inviteret. I vil på forældremødet få de vigtigste informationer om det kommende skoleår, møde hinanden, få præsenteret eventuelle nye forældre og møde lærerne. I kan også selv bede om at få et punkt på dagsordenen ved at tage kontakt til lærerne senest en uge i forvejen. Der bliver skrevet referat. Det er også på vore forældremøder, I vælger forældrerådsrepræsentanter. Dem kan du læse mere om her i håndbogen.

 

Skolefoto – skolen får besøg af en fotograf, som både vil tage gruppebillede af stamholdene og individuelle portrætfotos, som I som forældre får mulighed for at bestille. Vi bruger både gruppebillederne til udstilling på gangen og portrætbilledet i vores elevadministration.

 

Rystesammentur – den ligger lige efter sommerferien, fordi lærerne ønsker at komme så tidligt på tur som muligt, så eleverne er rystet sammen fra starten af skoleåret. 

 

Skoletur – den er for Mælkevejen (MV) og Karlsvognen (KV). Turen er fra 8.10 om morgenen den første dag, én overnatning og fri kl. 12.00 næste dag. Skoleturen afholdes hjemme på skolen. 

 

Udlandsrejse – hvert andet år rejser 8.-9. årgang til udlandet. Der kan max opkræves 3000,- kr. til udlandsrejsen. Pengene opkræves sammen med skolepengene måneden efter. Eventforeningen giver fast et beløb til nedbringelse af forældrebetalingen.

 

SHS – skolehjemsamtaler foregår to gange årligt. Der er afsat et kvarter til hvert barn. På Karlsvognen og Nordlys skal barnet deltage. 

 

Dannelsesrejse – hvert år rejser 7. årgang til København for at opleve vores hovedstad. Der kan max opkræves 2000,- kr. til dannelsesrejsen. Pengene opkræves sammen med skolepengene måneden efter. Eventforeningen giver fast et beløb til nedbringelse af forældrebetalingen.

 

Motionsdag – vi motionerer sammen med hele landet fra 8.10 til 13.00.

 

Forældrearbejdsdag – fire gange om året er der arbejdsdag for forældre i hele huset. Det er skiftevis en fredag kl. 13.00, en lørdag og en søndag fra kl. 9.00. Man kommer og deltager, det man kan. Vi ser helst, at man deltager hver gang. Er man forhindret, kan man altid komme og give en hånd en anden dag. Der hænger en seddel i stengangen med ad hoc opgaver.

 

Emneuge – tre gange om året afsættes en uge til et udvalgt emne. Emneuge 1 er emnet frit. Emneuge 2 er fast læseuge. Emneuge 3 slutter af med en sommerfest fredag aften, hvor der er en form for fremvisning og spisning. Friskolebussen kører fredag kl. 13.00.

 

Emneuge 1 – Job og erhverv. Alle dage møder eleverne 8.10 til 13.00. 

 

Emneuge 2 – læseuge. Alle dage møder eleverne 8.10 til 13.00. Vi nørder i læsning og litteratur.

 

Emneuge 3 – skiftende emne. Alle dage møder eleverne 8.10 til 13.00 (BM-note: undtagen i 2023). Ugen slutter af med en sommerfest for alle familiemedlemmer, hvor der vil være en fremvisning af ugens indhold samt spisning sammen.

 

Storforældremøde – denne aften er for alle forældre i hele huset. Vi tilrettelægger en aften med afsæt i et emne, som i en eller anden udstrækning har betydning for alle forældre uanset egne børns alder. Det er ikke altid lige let, og derfor vil der være emner, der måske ikke lige rammer, men man skal betragte aftenen som en lejlighed til at være sammen med alle andre forældre og være fælles om vort hus. Der vil være en bid mad, drikkevarer og kaffe. Vi forventer, at mindst én forælder pr. husstand deltager.

 

Volleystævne – det foregår i Skalleruphallen sammen med kommunens seks andre friskoler. En dag for indskoling, en for mellemtrin og en for udskoling. 

 

Klippedag – alle møder kl. 8.10. Mælkevejen får fri 11.40 og resten kl. 13.00. Forældre og andet godtfolk er velkomne til at komme og være med til at klippe/klistre og pynte skolen og juletræet flot op til jul. Der vil være salg af æbleskiver, saftevand og kaffe/te.

 

Projektopgave – Nordlys afholder den obligatoriske projektopgave.

 

Luciaoptog – vi fejrer Luciadag med Luciaoptog kl. 8.10, og alle er velkomne.

 

Julegalla – elevrådet på Friskolen Skallerup ønskede en julefest, og vi har døbt den Julegalla. Alle gør noget ud af påklædning – enten rigtig galla, festligt eller julet. Vi spiser og hygger sammen i flot og festlig oppyntet skole fra 16.30 til 20.30. Maden vil blive tilberedt og serveret af frivillige forældre.

 

Juleafslutning – fra kl. 8.10 til kl. 12.00 afslutter vi sammen med en tur i kirke. Vi holder samling 8.10 og 11.45, og forældrene er velkomne. Alle slutter hjemme på skolen kl. 12.00. Mælkevejen er med bus til og fra kirke. Resten går. Påklædning efter vejret er derfor vigtig.

 

Terminsprøver – Nordlys afholder terminsprøver samtidig med resten af landet.

 

Lysfest – vi bærer lyset ud i form af fakler og fejrer med lystale, fakkeloptog, suppe og sang, at lyset langsomt vender tilbage. Arrangementet afholdes ude kl. 17.00 til 19.30. Vi forventer, at alle friskoleelever deltager med mindst én voksen. 

 

  1. årgang på Hørby Efterskole – vi samarbejder med Hørby Efterskole for at give alle elever en mulighed for at opleve et døgn på en efterskole. Værterne står for et program.

 

Læsøtur – hvert andet år tager 5. og 6. årgang til Læsø og overnatter på vandrehjem.

 

Fastelavn – kom udklædt og slå katten af tønden fra kl. 8.10 til kl. 9.50. Vi synger sange, slår katten af tønden, kårer udklædninger, kattedronninger og kattekonger.

 

Byttedage – vi bytter lærere og stamhold mellem hinanden for at udnytte lærernes ressourcer og kompetencer og for at lade eleverne møde alle lærerne. 

 

Pædagogisk dag – lærerne nørder. Forældrene underviser kl. 8.10 til 13.00. Vi hører meget gerne fra jer forældre i god tid, hvis I har mulighed for at byde ind med undervisning. Det kan være alt fra badminton til et udlandsophold, skakspil og andet godt. Man må komme med ønsker til, hvilket stamhold man vil være på, og det behøver ikke at være sammen med sit eget barn.

 

Friskolebussen – hver fredag slutter alle på skolen kl. 13.00, og det skal være attraktivt for alle at have så tidligt fri. Derfor kører bussen til Hjørring med de børn, der skal med, og bagefter kører han tilbage til friskolen for at hente børn til Lønstrup. 

 

Fredagsrengøring – hver fredag slutter skoledagen af med fælles rengøring af hele friskolen samt en samling, hvor eleverne skiftes til at have fortælletid. 

 

Værdidag – fra kl. 8.10 til kl. 13.00 nørder vi i Friskolen Skallerups værdigrundlag. 

 

Generalforsamling – fra kl. 17.00 til kl. 20.00 (vejledende sluttid) afholdes friskolens årlige generalforsamling, hvor der vælges til bestyrelsen. Der vil være underholdning af forskellig vis i optællingspauserne. Det er en utroligt vigtig dag. Vi forventer derfor at se mindst en pr. husstand.

 

Skriftlige og mundtlige prøver – vi afholder afgangsprøver for 9. årgang på samme vis som landets folkeskoler. 

 

Friskolernes idrætsdag – sammen med kommunens seks andre friskoler afholder vi idrætsdag. Det gør vi på en af de andre friskoler. 

 

  1. årgangs sidste skoledag – vi følger kommunens ferieplan og afholder sidste skoledag på Friskolen Skallerup. 9. årgang inviterer lærere til morgenmad inden 8.10. Klokken 8.10 starter underholdning og afslutning. 9. årgang tager derefter til Hjørring. 

 

Dimissionsfest – friskolen står for et traktement for 9. årgangs elever og forældre, hvor vi med taler og sange får taget afsked på behørig vis med de unge mennesker fra kl. 16.00 til kl. 17.30. Det er også her, de får overrakt deres kuvert med afgangsbeviset og “Mit skoleliv”. 

 

Sidste skoledag – vi mødes til morgensamling kl. 8.10, hvor vi sammen synger et par sange, hvorefter vi sammen hygger, rydder op og ønsker hinanden god sommerferie med en samling til slut kl. 12.00. Forældre er hjerteligt velkomne.

 

Bonusinfo:

 

Forældreråd – man kan på det årlige forældremøde på sit barns stamhold melde sig ind i forældrerådet. Der skal være mindst én repræsentant pr. årgang og gerne to. Forældrerådene har forskellige opgaver i løbet af et skoleår. Der findes en oversigt over disse, som bliver fremlagt på forældremødet.

Udvalg – bestyrelsen har nedsat nogle faste udvalg. Man kan sagtens være medlem uden at sidde i bestyrelsen. Hvert udvalg har en tovholder. Det er den, der står nævnt først under udvalgene på hjemmesiden.

Temabaseret undervisning

På Friskolen Skallerup er undervisningen organiseret efter temaer frem for skemaer.

Vi underviser ud fra 8 temaer over en periode på to år ad gangen. Derefter påbegyndes de 8 temaer igen. Disse 8 temaer fordelt over to år hedder:

Herfra min verden går
Omsorg for omverden
Utallige Udtryksformer
Mellem himmel og jord.

Fantastiske Fortællinger
Udsyn og fremsyn
Du store Verden
Mangfoldighed.

Kongstanken bag temabaseret undervisning er, at intet ude i verden udenfor grundskolen er noget delt op i så små fragmenter, som fag er. Vi ønsker at lære eleverne at betragte fagene som værende vigtige værktøjer, som ikke ret let kan adskilles fra hinanden, når vi prøver at forstå, hvordan verden hænger sammen. Derfor er temaet det overordnede, hvorunder adskillige emner befinder sig.

Emnerne tilgår vi meget ofte projektorienteret og undersøgende. Vi stiller kritiske spørgsmål. Vi leder efter svar. Vi fordyber os. Vi belyser problemstillinger. Vi vidensdeler. Vi tænker løsningsorienteret. Vi iværksætter. Vi udfolder emnerne. Til alle disse processer behøver vi værktøjer.

På Mælkevejen er mandag temadag og fredag udedag. Her hænger emnerne også sammen, og fagene bringes i anvendelse som værktøjer, der ikke kan skilles ad. De øvrige tre dage lærer eleverne fagene grundigt at kende hver for sig. For at være dygtig til at bruge de rigtige værktøjer, skal man kende til deres forskelligheder og deres anvendelsesmuligheder. Det kan dog stadig sagtens være som temadage og/eller fagdage, så en hel dag handler om et tema belyst ved hjælp af matematikfagets værktøjer.

På Karlsvognen og i Nordlys figurerer kun idræt/svømning og fysik/kemi på skemaet. Det er af praktiske årsager som skiftetøj og lokaler. Derudover er resten af undervisningen tilrettelagt som temabaseret undervisning.

Vi har valgt at bruge vores frihed til at undervise ud fra temaer frem for skemaer, fordi vi mener, at den måde at lære på og modtage undervisning på tilvejebringer sammenhæng, meningsfuldhed, relevans og motivation hos eleverne. Vi har endvidere valgt at skemalægge udeundervisning for Mælkevejen ved en ugentlig udedag, fordi vi tror på, at det giver en langt højere grad af læring, når man kan få lov at få fingrene i det, bruge alle sine sanser, være i bevægelse og have højt til loftet. Vi har haft udedag i en lang årrække nu og har således en stor erfaringspakke at trække på.

Derfor ønsker vi også at højne fagligheden i udeundervisning for Karlsvognen og Nordlys, således også deres undervisning kan foregå udendørs i langt højere grad, og dette er et stort udviklingspunkt i vores undervisning.

Temabaseret undervisning skal opleves og forklares tit og ofte og mange gange. Derfor er det vigtigste, at både elever og forældre stiller spørgsmål, deltager i åben skole og på forældremøder og i det hele taget har et tæt skolehjemsamarbejde om de ting, der ikke er en optimal forståelse for. Vi vil altid gerne snakke skole, forklare hverdagen og komme med konkrete eksempler, når der er anledning til det. Vi elsker at nørde i undervisning, vi mener selv, vi er gode til det, og derfor er der ikke noget, vi hellere vil end at fortælle andre og særligt interesserede forældre om det. Velkommen ombord.

 

Skolens værdigrundlag

Skoleliv på Friskolen Skallerup er:

– Dannelse og kvalificering
– Udsyn og indsigt
– At gøre sig umage
– At livet lykkes

Når eleverne forlader Friskolen Skallerup, er det vores mål, at:

– de er bevidste om, at verden og livet er fantastisk og langt større end dem selv

– de trygge rammer, Friskolen Skallerup har været, forvandler sig til forudsætningen for deres selvstændige og selvtillidsfulde ageren på egen hånd i nye relationer

– de er blevet vejledt og opdraget således, at de vil blive værdsat og bemærket i mødet med andre mennesker

– de vil opleve, at den viden og de kompetencer, de har opnået på Friskolen Skallerup, er brugbare og væsentlige for deres videre dannelse og uddannelse

Vedtaget af friskolens bestyrelse 28. august 2014.

Hverdagen på skolen

På Friskolen Skallerup vil børnene opleve tryghed, passende udfordringer, gode relationer og nærvær i hverdagen. Dagligdagens vigtigste elementer skal være relevante på alle alderstrin.

 

Vi har på Friskolen Skallerup organiseret eleverne i tre storgrupper (stamhold). Dette er for at give børnene gode muligheder for at skabe relationer på tværs af årgange og for at undgå meget små årgange. Organiseringen gør ligeledes, at differentiering i den temabaserede undervisning i langt højere grad forekommer smidigt og fleksibelt.

Det betyder, at man er elev i tre år i indskolingen, Mælkevejen, fire år på mellemtrinnet, Karlsvognen, og tre år i udskolingen, Nordlys. Vi gør meget ud af at brobygge, så overgangen mellem de tre stamhold bliver så smidig som muligt. Selv om man er tilknyttet en storgruppe, er man stadig også tilknyttet en årgang, og denne årgang følger man fra 0. til 9. årgang.

Der vil i meget sjældne tilfælde kunne være tale om årgangsændring, hvis en elev ikke er velplaceret på det faglige område og ikke udnytter sine faglige ressourcer optimalt. Dette vil være efter sparring med PPR og i udskolingens tilfælde også med UE-vejleder. Det kan dermed forekomme, at friskolen anbefaler forældrene en årgangsændring, hvis skole og sparringspartnere fra PPR eller andre fagområder vurderer, at det er fagligt velbegrundet og den eneste rigtige løsning. Vi henviser i øvrigt til Folkeskoleloven i forhold til klasseskift.

 

Der vælges ved skoleårets begyndelse en repræsentant for hver årgang til deltagelse i elevrådets arbejde. En lærer er ansvarlig for at orientere eleverne om elevrådets funktion og muligheder og sikrer samtidig, at der afholdes elevrådsmøder ca. én gang pr. måned – eller efter behov.

Elevrådet samarbejder med elevholdene – gennem deres repræsentanter – med medarbejderne via lærer- og medarbejdermøderne, hvor den ansvarlige lærer kan medtage ønsker eller punkter til drøftelse. Desuden holdes der løbende – efter behov – møde mellem repræsentanter for elevrådet og skolelederen.

På Friskolen Skallerup benytter vi os af det pædagogiske værktøj, som klassemødet er. Klassemødet er beskrevet af Helle Høiby (can.pæd.psyk., lærer og pædagog).

Klassemødet er det rum, hvor alle mødes på samme tid og sammen med en voksen får sat ord på de ting, der ikke helt fungerer. Ifølge Helle Høiby skal kommunikationen på klassemøder overholde fastsatte regler, som alle elever er bekendt med, inden møderne går i gang.

Nogle af de helt grundlæggende regler er:

• Eleverne henvender sig direkte til den person, det handler om

• Eleverne tager udgangspunkt i konkrete situationer

• Der er plads til at tage alle problemer op, men de bliver ikke nødvendigvis løst på klassemødet

• Lærerne laver faste pladser til klassemøderne

• Eleverne sidder uden noget foran sig – typisk i en rundkreds

• Der skal være en synlig dagsorden

• Der kan vælges en ordstyrer og en referent blandt de større elever

• Den voksne er det styrende organ, der hjælper med at få sagt svære ting

• Klassemødet skal ikke bruges til at bringe gamle konflikter frem

Der tilbydes lektiecafé på Friskolen.

Lektiecafé er et tilbud om hjælp til lektielæsning for elever, der har behov for hjælp. Tilbuddet gælder alle elever på friskolen. Der er ikke tilmelding til Lektiecaféen.

Der er mulighed for at få hjælp til lektier i alle fag.
Lektiecaféen bemandes primært med frivillige medarbejdere.

Friskolen Skallerup er tilmeldt Mejeriernes Skolemælksordning, hvor eleverne hver dag selv henter deres mælk i “mælkekøleskabet”.

Forældre bestiller og betaler for skolemælk.

Skolesundhedsplejerske Tina Gaarden Geertsen.
Mail: tina.gaarden.geertsen@hjoerring.dk

I er altid velkomne til at kontakte Tina med spørgsmål eller andet.

Skolens UE-vejleder er:
Julie Kronborg

Mail: jukro@hjoerring.dk

I er altid velkomne til at kontakte Julie med spørgsmål eller andet.

Forældre

Skolekredsen er den kreds af mennesker, f.eks. nuværende forældre på skolen, tidligere forældre, bedsteforældre, lokale borgere og andre interessenter, der står bag en skole. Det er mennesker, der er enige i skolens idegrundlag, og som har lyst og interesse i at støtte det arbejde, der foregår på skolen – og være en ambassadør for skolen.

Hvis du er forælder til en elev på Friskolen Skallerup, er du automatisk medlem af forældrekredsen, som udgør en del af skolekredsen.

Det er ikke kun børnene, der får noget særligt, når I som forældre vælger Friskolen Skallerup til. Som forældre til et barn på Friskolen Skallerup, får I adgang til et fællesskab af forældre, elever, medarbejdere, bestyrelse og frivillige, der alle har et mål – nemlig at gøre friskolen til det bedst mulige sted for børns dannelse og læring. Det gælder alle. Uanset om barnet går i skole eller i vores daginstitution SøLøVen.

• Let adgang til kontakt med medarbejdere, leder og bestyrelse.

• I kan gøre en betydelig forskel ved at yde en frivillig indsats for friskolen.

• Du kan bidrage ved at være bestyrelsesmedlem eller medlem af SøLøVens forældreråd.

• Du kan blive medlem af et af vores forældreudvalg, f.eks. PR-udvalget, der selvstændigt – i samarbejde med friskolen – udarbejder informations- og PR-materiale, deltager ved markeder og messer og i det hele taget arbejder for at gøre skolen kendt i lokalområdet og af potentielt kommende elever og deres forældre.

• I kan gøre en praktisk indsats: Nogle slår græs, andre arbejder i lektiecaféen, nogle luger bedene for ukrudt, mens andre bygger brændeskur og reparerer sandkassen. Dette foregår oftest på de 4-5 årlige arbejdsdage for forældre. Alt sammen er med til at løfte niveauet på vores aktiviteter og ikke mindst spare friskolen for penge, der så i stedet kan bruges på undervisningsmaterialer, it, udflugter og andet, der beriger børnenes hverdag.

Vi stiller ikke krav om, at forældre yder bestemte indsatser. Man yder efter tid og kompetencer. Man må dog aldrig tro, at man ikke kan yde en værdifuld indsats for friskolen. Det kan alle på den ene eller anden måde.

Som forælder tilknyttet Friskolen Skallerup er du forpligtet til at medvirke til at fastholde friskolens gode ry og rygte. Hvis du har negative oplevelser i forbindelse med friskolen, er det vigtigt, at de bliver leveret det rette sted. Det vil i næsten alle tilfælde være hos skolelederen. Vi vil utroligt gerne vide, hvis der er noget, der ikke fungerer optimalt. I bedste fald kan vi lave om på tingene inden morgenen efter. Ofte tager forandringer dog lidt tid og kræver en indsats af alle parter – skole, børn og forældre. Der er næsten altid noget, du selv kan gøre.

Det væsentligste er, at I som forældre genkender den gode skole og den gode daginstitution i Friskolen Skallerups værdigrundlag, beskrevne målsætninger og retningslinjer. Herfra handler det om at vise tillid og bakke op.

Kort fortalt: Det kan være utroligt berigende at engagere sig og tage del i Friskolens aktiviteter. Det helt særlige er jo, at det også er jeres friskole!

Vi byder med glæde velkommen til samarbejdet!

Principper

Friskolen Skallerup er kendetegnet ved et højt ambitionsniveau, nytænkning og udvikling til glæde og gavn for skolens elever og det omkringliggende samfund.

Vi ønsker i videst muligt omfang at undgå lange beskrivelser. Vi vil langt hellere lære vore elever at stå for dét, vi mener, er til gavn for alle.

Er der noget, man mangler information om eller er i tvivl om, kan man altid kontakte os for at få det uddybet.

 

Friskolen Skallerup accepterer ikke mobning!

 Det er skolens målsætning at være mobbefri.

At undgå mobning kræver en fælles indsats. Derfor prioriteres det højt på skolen, at forældre og elever bliver inddraget i arbejdet med at forebygge og eventuelt bekæmpe mobning.

Antimobbestrategi

Når et barn mister et menneske, det holder af, rammes det af sorg. Alting bliver anderledes.

Når et barn på Friskolen Skallerup mister et menneske, det er nært knyttet til, står skolen over for en væsentlig opgave. Lærere og pædagoger spiller en vigtig rolle i barnets liv, og det er nærliggende, at de er med til at støtte barnet og hjælpe det videre.

Friskolen Skallerup har derfor udarbejdet en sorgplan som alle medarbejdere er gjort bekendte med og som sætter rammerne for, hvorledes Friskolen skal handle i forhold til det enkelte barn, klassen og de pårørende.

På Friskolen Skallerup underviser vi eleverne i kost, motion og sund levevis.  Mælkevejen og Karlsvognen begynder dagen med morgenmotion mandag til torsdag.  De samme elever er altid ude i frikvartererne uden telefoner.

Vi vil til enhver tid hjælpe eleverne med at få så sund en tilgang til kost og motion som muligt. Dette sker naturligvis i et samarbejde med hjemmet.

Der er mulighed for at få morgenmad i SFO, hvis man er kommet hjemme fra uden mad. Eleverne forventes at medbringe en fyldig og fornuftig madpakke. Vi opfordrer alle elever til at spise lidt i formiddagspausen. Medbragt drikkedunk med vand til pauser er også fint. Det kan være en god idé at have lidt mad tilbage til eftermiddagen i SFO, og her serveres også dagligt et stykke frugt.

En sund indstilling til kost og motion giver sunde børn og gode vaner.

Ifølge Lov om røgfri miljøer

  • Friskolen Skallerup er røgfri.

  • Elever, medarbejdere og gæster på skolen udsættes ikke for passiv røg

  • Der må aldrig ryges på skolens matrikel.

Overtrædelse af reglerne vil medføre advarsel og evt. tjenstlig samtale.

Udarbejdet den 12. november 2011,

revideret 21. juni 2012.

Vedtaget i Skolebestyrelsen

Ved at indarbejde gode trafikvaner hos børn og unge, mens de går i skole, mindsker man ikke alene risikoen for ulykker, men en god trafikkultur vil også gøre børn og unge til mere sikre trafikanter som voksne.

Formålet er, at eleverne opnår sikkerhed i at færdes i trafikken uden risiko for sig selv eller andre. Det er skolens holdning, at det er vigtigt, at børnene lærer at færdes i trafikken ved at cykle eller gå i skole. Det giver bedre trafikanter, mindre trafikkaos og mere tryghed for alle.

Trafikpolitik

Skolens medarbejdere

Bodil Møller Jensen

Skoleleder, lærer og læsevejleder

Jeg nyder at være på en skole, hvor man hver dag kan nå at se alle eleverne, selv om man ikke skal undervise dem. Jeg holder af at give eleverne gode læringsoplevelser både ude og inde, at vise undere og at medvirke til gode læseoplevelser for alle aldre. Jeg kan rigtigt godt lide Astrid Lindgrens ønske for sine bøger, som lød:

”… det eneste jeg tør håbe er, at de måske kan bidrage en lille bitte smule til et menneskevenligt, livsvenligt og demokratisk grundsyn hos børn, der læser dem. Også bøger, der ikke vil noget andet end at give en ren læseoplevelse, bør findes. ”Tak for at De forgyldte en dyster barndom”, stod der på en lille lap papir, som en ukendt kvinde stak mig engang. Det rækker for mig.”

Gitte Brøchner Larsen

Forretningsfører

Jeg har flere forskellige funktioner her på skolen – primært inden for administration og økonomi.

Det er fantastisk at være en del af et fællesskab med højt til loftet, stor rummelighed og omsorg for hinanden, hvilket mærkes overalt huset.

Jeg håber, at alle vil føle, at man altid kan komme ind til Gitte på kontoret.

Anders Biegel

Lærer og tillidsrepræsentant

Jeg underviser på Karlsvognen.
Jeg er utrolig glad for at være et sted, hvor man spiller hinanden gode, anerkender at trivsel er en forudsætning for læring og hvor selv de største idéer kan blive til virkelighed.
Jeg er uddannet Cand.Scient.Idræt, men har efterhånden i mange år undervist i grundskolen. Skal man snakke fag på vores skole, hvor der undervises temabaseret, er jeg ansvarlig for fagene idræt, svømning, musik, naturfag og matematik. Jeg er desuden hovedansvarlig for skolens Maker Space.

Helle Walker Thomsen

Lærer

Jeg blev færdiguddannet lærer i 2004. Her på Friskolen Skallerup underviser jeg primært i indskolingen, og mine interesseområder er begynderlæsning, dansk, engelsk, madkundskab og musik.

Louise Vestergaard Christensen

Lærer og souschef

Jeg underviser primært i matematik og litteratur i indskolingen (Mælkevejen). Jeg er også en af “musikanterne” til vores daglige samlinger og så er jeg tillidsrepræsentant for lærergruppen. Jeg har været lærer på et par små landsbyskoler siden 2002, men har også arbejdet som familiekonsulent i integration. Min store interesse er samspillet mellem pædagogik og psykologi i forhold til børns læring og trivsel og har også efteruddannet mig heri.

Det er vigtigt for mig, som friskolelærer, at jeg både er faglig og anerkendende i min tilgang til børnene og at børnene er, og forbliver, små nysgerrige opdagelsesrejsende i alle aspekter af deres skolegang, hvilket passer perfekt til den temabaserede undervisning. Det er også vigtigt for mig, at jeg kan være med til at bibeholde den fantastiske stemning, der er på Friskolen Skallerup.

Michael Søgaard Jensen

Lærer

Jeg underviser primært i naturfagene, dansk, engelsk og madkundskab.

Er Cand. scient. i geologi-geoscience og har i en del år beskæftiget mig med formidling og udformning af undervisningsmaterialer.

Jeg elsker at undervise et sted, hvor dannelse er et fokuspunkt og ikke kun en floskel, og hvor det forventes, at man finder skæve vinkler på stoffet og breder det ud.

Thomas Kvorning

Lærer og IT ansvarlig

Jeg underviser i Nordlys og på Karlsvognen.

Jeg har altid ment, at man udvikler sig bedst i et trygt miljø, hvor man har gode relationer med læreren og de andre elever. Derfor vægter jeg det også højt at skabe netop dette miljø for eleverne.

Jeg interesserer mig meget for brugen af IT i undervisning og i hverdagen, hvor der skal være fokus på både det positive og negative i brugen af dette.

Helle Horne

Bibliotekar/pædagogmedhjælper i SFO/praktisk medhjælper

Jeg har min primære funktion på friskolens bibliotek. Derudover hjælper jeg i SFO’en om morgenen og går til hånde, hvor der ellers er brug for det.

Kirsten Klitgaard

Servicemedarbejder

Jeg er serviceassistent og står for den daglige rengøring i børnehaven, vuggestuen, SFO/klub, skolen og vikar i Skallerup Hallen

Ronnie Christensen

Teknisk serviceleder

Jeg er pedel her på Friskolen Skallerup. Udover det er jeg også chauffør på bussen. Jeg har et godt og varieret arbejde med god kontakt til børn og forældre.

Blog

KarlsvognenMælkevejenNordlysSFO og klubSøløven

FS NEWS

KarlsvognenMælkevejenNordlysSFO og klubSøløven

Lederen

KarlsvognenMælkevejenNordlys

Co-teaching