Nordlys

7. – 9. årgang

I Nordlys har vi 30 elever. Vi arbejder temabaseret og primært tværfagligt og projektorienteret. Vores elever arbejder oftest i grupper og vi har en del fremlæggelser. Vi benytter os af både mundtlige og skriftlige afleveringer.

Vi afholder terminsprøver for 8. og 9. årgang efter jul. Vores projektopgave afvikles i uge 6.

9. årgang “skilles fra” i løbet af foråret for at fokusere på en god afslutning af deres grundskoleforløb med afgangsprøver i maj og juni.

Vi er på en del ture, både i nærområdet – lokalt, nationalt,  men også gerne længere ture til udlandet – globalt. Vi vil nemlig gerne tage undervisningen ud i virkeligheden – der, hvor det bruges.

Vi gør meget for at styrke fællesskabet mellem alle aldre, men vi gør også meget ud af, at vi er de ældste, vi er forbilleder, og vi skal danne vore egne meninger og holdninger. Derfor bliver vi ofte hørt.

I år er der i teamet tre lærere. Jane, Michael og Thomas er de faste, fagansvarlige, lærere.

Når jeg skal videre på efterskole, så tror jeg mest, at jeg tager oplevelsen af at blive inddraget og hørt med mig herfra. Det lyder måske lidt overdrevet, men det er sådan, det er her, og det føler jeg, at jeg kan bruge meget i mit liv. At min mening faktisk betyder noget.

Elev på 9. årgang

Livet i Nordlys

I det daglige holder vi til i tre lokaler. Vi kalder dem “det gule”, “det blå” og Maker Space. Det blå lokale har vi alle en fast plads, og der møder vi ind om morgenen med de faste lærere. Det gule er med gruppeborde, sofaer, rumdelere og læsehuler. Maker Space rummer laser cutter, 3D-printere, vinyl cutter, vinylpresse, green screen, programmeringsværktøj og andet grej.

Vi starter dagen med at se nyheder i klassen og taler om dem, inden vi deltager i skolens morgensamling med beskeder, sange og fortælling. Idræt og fysik/kemi er de eneste fag, der ligger fast hos os. Vi har fysik/kemi inde i Hjørring og idræt i Skalleruphallen eller inde på atletikstadion i Hjørring.

9. april 2024

Værdidag