Forsøg med senere mødetid

I løbet af sidste skoleår blev det beskrevet oftere og oftere, at det for teenagere ikke er optimalt at møde til undervisning kl. 8 om morgenen. Deres hjerner er slet ikke vågne og klar på at starte dagen så tidligt. De er gearede til at sove lidt længere, vågne op og modtage undervisning senere. Det bedste er omkring kl. 10, men mindre kan også gøre det. Derfor gjorde vi forsøget. Efter sommerferien august 2022 gik vi i luften med et skema, der for Nordlys bød på tre morgener med senere mødetid og glædede os til sammen med de unge at kunne evaluere på det løbende og næsten fra begyndelsen, idet de to dage om ugen fortsat skulle møde ind 8.10. På den måde ville vi kunne se en øjeblikkelig virkning og have et sammenligningsgrundlag hen over ugen. Det er klart, at dagene med senere mødetid også betød senere fri.

Vi forventede os faktisk en hel del af det, og lærerne kunne næsten omgående se, at der var et langt højere vågenhedsniveau de tre dage om ugen med senere mødetid. Alle kunne se det til især samling, som grundet den senere mødetid også lå op ad formiddagen. De unge brummere sang med i langt højere grad og så i det hele taget noget mere vågne og klar ud. Det følte de sig også selv, var meldingen. Eftermiddagene var til gengæld  noget lange, og det var svært for de unge at få enderne til at nå sammen med fritidsjobs og -interesser.

Vores nok største udfordring var bussen. Den lokale Rute 80. Den lå jo stadig på de samme tider, og det passede ikke særligt godt til vore mødetider, hvilket resulterede i, at elever fra Hjørring stadig skulle møde tidligt om morgenen og kom endnu senere hjem om eftermiddagen. Det kom faktisk så vidt, at det kom til at hedde sig, at det var en perfekt løsning, hvis man boede lige omkring skolen, hvilket rent faktisk betød, at det var et absolut minimum af elever, der havde glæde af ordningen dét endda til trods for, at vi tre gange om ugen sendte vores egen friskolebus til Lønstrup for at samle de unge mennesker op, der bor der.

Summa summarum: det er en fed ordning, hvis man var en større byskole, hvor langt størstedelen af eleverne boede i umiddelbar nærhed af skolen. Så ville man ikke være afhængig af bustider og afgange tidligt og sent, og man kunne rent faktisk udnytte muligheden for at sove lidt længere og møde friskere op til sin undervisning. Det er imidlertid ikke vores model af friskole, og derfor afbrød vi ordningen umiddelbart inden efterårsferien. Der er ingen grund til at koge suppe på noget, kun et fåtal får det optimale ud af, og dermed cementerer vi endnu en gang, at vi gør kun dét, der giver mening, og alt andet holder vi straks op med. Det var fedt at få lov til at prøve det, og det var fedt, at de unge var med på at afprøve, indsamle erfaringer og evaluere på det for til sidst at nå frem til den konklusion, at det ikke virker hos os.

Tilbage til oversigten